web a rychlost webu

Prečo je rýchlosť webu taká dôležitá? Toto sú faktory, ktoré v Google ovplyvňuje

Prečo je dôležité mať rýchly web? Ako tento faktor ovplyvňuje výsledky vyhľadávania, hodnotenia Google, úspešnosť kampaní a konverzie? Pozrite sa, ako na jednoduché meranie a zrýchlenie webu.

 

Aká je ideálna rýchlosť webu?

Prieskumy Google ukazujú, že užívatelia (viac ako polovica) sú ochotní čakať na načítanie stránok maximálne 3 sekundy. Ak to trvá dlhšie, strácajú trpezlivosť a vám tak narastá bounce rate (miera okamžitých odchodov). Navyše s každou sekundou navyše prichádzate o 2% konverzií (prieskum Walmart). V ideálnom prípade by ste potenciálnych zákazníkov nemali nechať čakať dlhšie ako jednu sekundu. Množstvo webov sa dnes už vie dostať aj pod toto číslo.

Nie je to len o čase samotnom

Majte na mysli, že rýchlosť webu je na vrchole UX pyramídy. Takisto ovplyvňuje aj SEO a PPC kampane. No a v neposlednom rade vám to môže brzdiť zisky pri ponúkaní služieb či predaji produktov v e-shope.

Rýchlosť webu a SEO

Áno, rýchlosť webu priamo ovplyvňuje výsledky vyhľadávania v Google. Ide o jeden z parametrov SEO optimalizácie. Hrá kľúčovú úlohu najmä pri vyhľadávaní na mobilných telefónoch a tabletoch. Google naň začal klásť ešte väčší dôraz v roku 2021. 

Rýchlosť webu a PPC kampane

Výsledný efekt PPC kampaní vám môže pokaziť práve pomalý web. Tie môžu byť vyšperkované do posledného detailu, užívateľa zaujať, ale pri pridlhom načítavaní sa celé nadšenie rozsype na márne kúsky. Vaša námaha vyjde navnivoč, budete zbytočne platiť za prekliky a čísla i tak nebudú stúpať. Posledným „klincom do rakvy” bude, ak Google vašu reklamu vyhodnotí ako nerelevantnú a odmení vás vyššími cenami za preklik a horšími pozíciami. 

Meranie rýchlosti webu – čo všetko pri ňom sledovať?

V roku 2021 sa dostala do širšieho povedomia sada metrík pre meranie rýchlosti webu v Google. Core Web Vitals sa stala dôležitou súčasťou určovania pozícií vo vyhľadávaní. 

Pre získanie presných dát o rýchlosti vášho webu či e-shopu je dôležité zamerať sa na nasledovné parametre:

  • Syntetické a užívateľské dáta – k syntetickým dátam patria tie získané od robota vyhľadávača, užívateľské získavate od skutočných užívateľov, preto sú relevantnejšie.
  • Mobilné zariadenia a desktop – dôležitejšie je v súčasnosti sledovať skôr výkon na mobilných zariadeniach. Nielen, že ich ľudia čoraz viac používajú na úkor počítačov, ale aj väčšinu webov dnes už prechádzajú Googleboti určení pre mobily. No a v neposlednom rade je vysoko pravdepodobné, že ak bude váš web rýchly na mobile, „pofičí” aj na klasickom počítači.
  • LCP (Largest Contentful Paint) umožní zmerať, kedy sa načíta najdôležitejšia časť webu. Podľa Google by tento čas nemal presiahnuť 2,5 sekundy.
  • FID (First Input Delay) – meria čas od vykonania akcie užívateľom na webe do reálneho vyhovenia požiadavke prehliadačom. Aby ste získali dostatočné  hodnotenie, musí sa táto akcia vojsť do 100 milisekúnd.
  • FCP (First Contentful Paint) – ide o meranie, ako dlho trvá prehliadaču, kým vykreslí prvý kúsok obsahu DOM (obrázky, nebiele prvky a SVG na stránke) po tom, čo používateľ príde na stránku.
  • CLS (Cumulative Layout Shift) – meria, ako veľmi sa stránka počas svojho načítavania mení, pričom sa počíta ako súčet všetkých neočakávaných pohybov na nej.
  • SI (Speed Index) – meranie rýchlosti načítania indexu stránky, resp. ako rýchlo sa obsah vizuálne zobrazí počas jej načítania.
  • TTI (Time To Interactive) – čas do prvej interakcie užívateľa s webstránkou.

Nástroje na meranie rýchlosti webu v Google

Medzi najčastejšie používané nástroje na meranie webu patria: Google Search Console (odkaz Core Web Vitals s informáciou, kde je aký problém), PageSpeed Insights od Google (jednoduchý a intuitívny nástroj i s odporúčaniami na vylepšenie), rozšírenie Web Vitals (nainštalujte si ho do prehliadača a je to), WebPagetest.org (pokročilejšia analýza), Marketing Miner (jeden z jeho minerov je určený aj na meranie rýchlosti webu).

Tipy, ako napomôcť zrýchleniu webu

  • Vykonajte audit webu a zistite, s ktorými časťami je problém.
  • Zaistite, aby sa hlavný prvok stránky načítal ako prvý.
  • Redukujte množstvo nepotrebných presmerovaní medzi URL adresami.
  • Optimalizujte obrázky a videá, ich veľkosť a formát.
  • Odstráňte staré a nepoužívané časti kódu.
  • Nové kódy vytvárajte jednoduché, nie pridlhé.
  • Využite tzv. lazy loading, čiže metódu, aby sa vám obsah v nižších častiach stránky načítal až vtedy, keď sa k nemu užívateľ naozaj dostane.

Čaká vás tvorba nového webu, prípadne prerábanie staršieho a riešite nielen jeho rýchlosť? Pomôžeme vám vytvoriť moderný, responzívny, s originálnym dizajnom. Využite možnosť tvorby webstránok cez individuálny splátkový kalendár. Dohodneme si spoločne cestu, vyhovujúcu obom stranám.

Nasledujúci článok
Sú lepšie webstránky na mieru alebo šablóna? Výhody verzus nevýhody

Naposledy pridané články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Fill out this field
Fill out this field
Prosím uveďte správnu/funkčnú e-mailovú adresu.