12 základných pravidiel typografie pri tvorbe webstránok

Čaká vás tvorba webstránok a riešite otázku webdizajnu? Výber fontu a farieb písma, veľkosti a celkovo toho, čo sa na vašu firemnú stránku hodí a čo už nie? Či už ste priamo webdizajnér, alebo riešite „z každého rožka troška”, nasledujúce znalosti sa vám zídu.

Zdroj foto: Pixabay.com

Veľkosť, farba a typ písma na webe

Základné písma delíme na dve hlavné kategórie: pätkové (serif) a bezpätkové (sans-serif). Pri tvorbe webstránok sa využíva bezpätkové písmo, pretože je graficky menej komplikovanejšie a lepšie čitateľnejšie. 

Pýtate sa, ako využívať písmo, aby podčiarklo a ozvláštnilo obsah na vašej firemnej stránke? Existuje zopár základných pravidiel:

  1. Používajte rôzne veľkosti písma – ide o najlepší spôsob, ako zvýrazniť a odlíšiť časti textu. 
  2. Používajte viaceré typy nadpisov – H1, H2, H3, H4 nielenže pomôžu lepšej orientácii návštevníkov stránky, ale budú veľkým plusom aj pri procese SEO optimalizácie.
  3. Používajte štandardné typy písma – mnohé zaujímavé netradičné fonty sa môžu používateľovi v konečnom dôsledku zobrazovať úplne inak. Preto stavte radšej na istotu v podobe starých známych Arial, Calibri či Trebuchet.
  4. Používajte minimálny počet fontov – kombinácia viac ako 3 rôznych štýlov písma na webe môže pôsobiť na používateľa zmätočne. Preto bude ideálne, ak zvolíte len jeden až dva typy. 
  5. Zvýraznite dôležité časti textu – najmä kľúčové slová, výrazy, výpovede, call-to-action, hypertextové odkazy. Návštevníka bold alebo odlišná farba automaticky upútajú a primäjú k akcii.
  6. Nepoužívajte primalé písmo keďže žijeme v časoch prevahy mobilných zariadení, neodporúča sa používať menšie písmo ako je 12 pt. Aby bolo poľahky možné rozlíšiť všetky časti textu. 
  7. Zabudnite na Caps Lock – nepodľahnite tendencii zbytočne zvýrazňovať dôležité časti textu veľkými písmenami. Tie si nechajte len pre nadpisy a začiatky viet. V ostatných prípadoch postačí bold alebo iná farba / odtieň.
  8. Zvoľte vhodný kontrast textu pozor, málo kontrastný text bude na monitore počítača alebo mobilného zariadenia zle čitateľný a návštevníka skôr odradí ako zaujme!
  9. Zachovajte hierarchiu obsahu – vizuálne odlíšiť nadpisy, podnadpisy, perex, call-to-action, prelinky a bežný text by malo byť v záujme kvalitného UX a UI dizajnu samozrejmosťou. 

Zarovnanie, dĺžka a šírka textu na webe

Parametre ako sú správne odseky, riadkovanie a zarovnanie textu tiež výraznou mierou ovplyvňujú konečný vzhľad vašej stránky. Opäť tu platí niekoľko základných pravidiel:

  1. Pri dlhšom texte sa odporúča rozdeliť text do kratších, 3 až 5 riadkových odsekov. Je fajn používať na odčlenenie podnadpisy, citáty alebo obrázky. 
  2. Pri webe je najvhodnejšie zarovnanie vľavo. Zarovnanie do blokov totižto spôsobuje nerovnomerné medzery medzi slovami. 
  3. Na riadkovaní záleží i pri tvorbe webstránok. Malo by byť asi o 30% väčšie ako veľkosť textu. Platí, že čím menšie je písmo, tým väčšie by malo byť riadkovanie. 
  4. Myslite i na správne množstvo znakov v jednom riadku. To je kľúčom k čitateľnosti textu. V prípade počítačov sa odporúča maximálne 60 znakov na riadok, aby sa používateľovi nenarúšal rytmus čítania. V prípade mobilných zariadení je to o niečo menej – 30 až 40 znakov na riadok. 

Myslite na to, že webdizajn je najmä o detailoch. No a sem patrí aj správne zvolená typografia. Tá by mala zabezpečiť harmonický vizuál. Pokiaľ si na toto netrúfate sami a zišla by sa vám pri tvorbe webstránok pomoc, obráťte sa na nás. Nemusíte si „lámať hlavu” ani nad finančnou stránkou. Ponúkame možnosť individuálneho splátkového kalendára. Využite našu konzultáciu zdarma a spoločne zistíme viac.

Predchádzajúci článok
Webové stránky kedysi a dnes: 6 základných rozdielov pri ich tvorbe
Nasledujúci článok
SEO optimalizácia obrázkov na webstránke: prečo sa oplatí zamerať sa aj na ňu?

Naposledy pridané články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Fill out this field
Fill out this field
Prosím uveďte správnu/funkčnú e-mailovú adresu.