V roku 1990 vznikol systém vzájomne prepojených dokumentov World Wide Web – www. A na svete bola prvá sieť stránok. No zďaleka nie taká, akú ju poznáme dnes. Pri súčasných weboch sme si už zvykli, že sa kladie dôraz na UX a UI, responzívny dizajn i SEO parametre. Pozrime sa na ďalšie výrazné rozdiely, ktoré za tri desiatky rokov vieme pozorovať.
Zdroj foto: Pexels.com
1. Vzhľad webových stránok
Hypertextové dokumenty v tej úplne počiatočnej podobe zobrazovali len text a prehliadač nebol schopný zobrazovať obrázky v rade za sebou. Podpora grafiky prišla až v roku 1993. PHP a JavaScript boli pridané v roku 1995, CSS a Flash nasledovali o pár mesiacov neskôr…
No a keďže kedysi web slúžil primárne na zdieľanie informácii medzi vybranými kruhmi, tak to aj vyzeralo. Vzhľad išiel na druhú koľaj.
Dnes už by mal web v prvom rade prinášať konverzie, kvôli tomu na vzhľade a funkčnosti záleží. Parametre ako UX a UI, týkajúce sa rozhrania, funkčnosti a používateľskej skúsenosti, sú už preto pri tvorbe webu alfou a omegou.
2. Responzívny web
Pozrieť si pred pár rokmi webovú stránku na mobilných zariadeniach bol často nie príliš pozitívny užívateľský zážitok. Rozťahané obrázky i text, chýbajúce časti, nezrozumiteľnosť, neestetickosť…
Dnes responzívny dizajn zaisťuje, že sú stránky optimalizované pre rôzne druhy zariadení. Čiže sa dobre a plnohodnotne zobrazujú nielen na počítači, ale i na notebooku, smartfóne alebo tablete. V súčasnosti je tvorba takéhoto webu nevyhnutnosťou pre váš úspešný online biznis. V opačnom prípade prichádzate o návštevy, máte privysoký bounce rate (mieru okamžitých odchodov) a prinízke číslo konverzií.
3. Jednostránkové weby
Zabudnite na weby s desiatkami podstránok, na ktoré sa musíte postupne preklikávať v menu. Viete si pozrieť všetko podstatné len prostredníctvom pohybu kurzora myši smerom nadol. Jednostránkové weby sa stali trendom najmä pre ich jednoduchosť, prehľadnosť a ľahkú orientáciu. V tomto prípade podstata tvorby webu spočíva v tom, že všetok obsah je umiestnený na jednej hlavnej stránke a používateľ sa myšou pozvoľne presúva na jeho jednotlivé ukotvené body.
4. Call to action buttony
Pokiaľ chcete niečo predať, jednoducho to povedzte. Respektíve v online priestore napíšte. Dnes už je na weboch s ponukou služieb i na e-shopoch samozrejmosťou, že vás priam vyzývajú farebne odlíšenými call-to-action buttonmi s prelinkami na akciu. Ušetrite si zdĺhavé vysvetľovanie ako, prečo a kde nájsť váš produkt. Stačí jedna správne sformulovaná veta s konkrétnym nasmerovaním.
5. Blogová sekcia
„Obsah je kráľom”, vyjadril sa ešte v roku 1996 Bill Gates, spoluzakladateľ spoločnosti Microsoft. No a dnes v časoch, v ktorých hrajú prím Google, WordPress, či Facebook, musíme potvrdiť, že mal pravdu. Na kvalitu obsahu sa v online priestore kladie veľký dôraz. Ocenia vás za ňu nielen používatelia, ale i Googlebot. Preto sa každému webu odporúča tvoriť na pravidelnej báze nový obsah zo svojho odvetvia v rámci blogu. Prospeje brandu i SEO.
6. Eliminácia vyskakovacích okien
Nielen chýbajúca responzivita webov, ale aj vyskakovacie alebo pop-up okná boli kedysi nutným zlom pri návštevách mnohých stránok. Tento starý reklamný formát sa pomerne jednoducho naprogramoval do HTML alebo PHP verzie webu pomocou programovacieho jazyka JavaScript. No v roku 2017 sa ich Google rozhodol penalizovať a tak ich reklamnej a zároveň rušiacej role pomaly odzvonilo.
Čaká vás tvorba nového webu a chcete ho mať v znamení najnovších trendov? Pomôžeme vám. A finančná stránka vás nemusí trápiť. U nás je možnosť individuálneho splátkového kalendára. Využite konzultáciu zdarma a zistite viac o vašich možnostiach.