Čaká vás tvorba webstránok a riešite otázku webdizajnu? Výber fontu a farieb písma, veľkosti a celkovo toho, čo sa na vašu firemnú stránku hodí a čo už nie? Či už ste priamo webdizajnér, alebo riešite „z každého rožka troška”, nasledujúce znalosti sa vám zídu.
Zdroj foto: Pixabay.com
Veľkosť, farba a typ písma na webe
Základné písma delíme na dve hlavné kategórie: pätkové (serif) a bezpätkové (sans-serif). Pri tvorbe webstránok sa využíva bezpätkové písmo, pretože je graficky menej komplikovanejšie a lepšie čitateľnejšie.
Pýtate sa, ako využívať písmo, aby podčiarklo a ozvláštnilo obsah na vašej firemnej stránke? Existuje zopár základných pravidiel:
- Používajte rôzne veľkosti písma – ide o najlepší spôsob, ako zvýrazniť a odlíšiť časti textu.
- Používajte viaceré typy nadpisov – H1, H2, H3, H4 nielenže pomôžu lepšej orientácii návštevníkov stránky, ale budú veľkým plusom aj pri procese SEO optimalizácie.
- Používajte štandardné typy písma – mnohé zaujímavé netradičné fonty sa môžu používateľovi v konečnom dôsledku zobrazovať úplne inak. Preto stavte radšej na istotu v podobe starých známych Arial, Calibri či Trebuchet.
- Používajte minimálny počet fontov – kombinácia viac ako 3 rôznych štýlov písma na webe môže pôsobiť na používateľa zmätočne. Preto bude ideálne, ak zvolíte len jeden až dva typy.
- Zvýraznite dôležité časti textu – najmä kľúčové slová, výrazy, výpovede, call-to-action, hypertextové odkazy. Návštevníka bold alebo odlišná farba automaticky upútajú a primäjú k akcii.
- Nepoužívajte primalé písmo – keďže žijeme v časoch prevahy mobilných zariadení, neodporúča sa používať menšie písmo ako je 12 pt. Aby bolo poľahky možné rozlíšiť všetky časti textu.
- Zabudnite na Caps Lock – nepodľahnite tendencii zbytočne zvýrazňovať dôležité časti textu veľkými písmenami. Tie si nechajte len pre nadpisy a začiatky viet. V ostatných prípadoch postačí bold alebo iná farba / odtieň.
- Zvoľte vhodný kontrast textu – pozor, málo kontrastný text bude na monitore počítača alebo mobilného zariadenia zle čitateľný a návštevníka skôr odradí ako zaujme!
- Zachovajte hierarchiu obsahu – vizuálne odlíšiť nadpisy, podnadpisy, perex, call-to-action, prelinky a bežný text by malo byť v záujme kvalitného UX a UI dizajnu samozrejmosťou.
Zarovnanie, dĺžka a šírka textu na webe
Parametre ako sú správne odseky, riadkovanie a zarovnanie textu tiež výraznou mierou ovplyvňujú konečný vzhľad vašej stránky. Opäť tu platí niekoľko základných pravidiel:
- Pri dlhšom texte sa odporúča rozdeliť text do kratších, 3 až 5 riadkových odsekov. Je fajn používať na odčlenenie podnadpisy, citáty alebo obrázky.
- Pri webe je najvhodnejšie zarovnanie vľavo. Zarovnanie do blokov totižto spôsobuje nerovnomerné medzery medzi slovami.
- Na riadkovaní záleží i pri tvorbe webstránok. Malo by byť asi o 30% väčšie ako veľkosť textu. Platí, že čím menšie je písmo, tým väčšie by malo byť riadkovanie.
- Myslite i na správne množstvo znakov v jednom riadku. To je kľúčom k čitateľnosti textu. V prípade počítačov sa odporúča maximálne 60 znakov na riadok, aby sa používateľovi nenarúšal rytmus čítania. V prípade mobilných zariadení je to o niečo menej – 30 až 40 znakov na riadok.
Myslite na to, že webdizajn je najmä o detailoch. No a sem patrí aj správne zvolená typografia. Tá by mala zabezpečiť harmonický vizuál. Pokiaľ si na toto netrúfate sami a zišla by sa vám pri tvorbe webstránok pomoc, obráťte sa na nás. Nemusíte si „lámať hlavu” ani nad finančnou stránkou. Ponúkame možnosť individuálneho splátkového kalendára. Využite našu konzultáciu zdarma a spoločne zistíme viac.